ayearinbrazil.blogg.se

Utbytesstudent São Luis 13/14

Jag är framme!!

Kategori: Allmänt

"What doesn't kill you, it only makes you stronger." 
 
Nu är jag äntligen framme och det känns både sjukt konstigt och jättebra!!
 
På eftermiddagen i måndags sa jag hejdå till min familj och så åkte jag till Köpenhamns flygplats med tåg. Där träffade jag alla de sex danska utbytissarna. Vi checkade in alla våra väskor och sedan var vi påväg (jag måste tilllägga att jag faktiskt lyckades ha mest packning av alla, whoops, men det bara blev så..).
Det tog ungefär lite mer än en timme till London och vi var framme där vid åttatiden. Väl framme satte vi oss på en restuarang och åt lite innan vi stötte på de nio norska utbytissarna. Sedan gick vi till gaten, spelade lite kort, pratade lite, träffade de två finska utbytissarna och gick till sist på flyget. När vi lyfte kände jag verkligen att det faktiskt var på riktigt att jag skulle till Brasilien och det var en helt obeskrivlig känsla! 
Jag hade trott att det bara skulle ta åtta timmar med flyg från London till Sao Paulo men det tog tolv och en halv!! Lite missuppfattning av tiden hade jag väl.. Men äntligen när klockan var 6.30 brasiliansk tid var vi framme. Det vill säga 11.30 svensk tid. I Sao Paulo hade vi då ungefär fem timmar på oss innan nästa flyg skulle gå så jag och två av de norska tjejerna, Hannah och Göril, gick till pizza hut och åt. Plötsligt var klockan nio och då gick vi till gaten. Lite krångligt var det att hitta dit så vi fick gå fram och tillbaka, fram och tillbaka. 
Plötsligt satt vi där på det sista flyget från Sao Paulo till Sao Luis och jag var så sjukt nervös, haha, men det gick rätt så snabbt och till sist var vi i Sao Luis. Alla värdfamiljer väntade på flygplatsen med flaggor och skyltar och när vi gick ut kom det en massa människor och kramade om oss. Jag sa hejdå till de andra och åkte med min familj hem till dom. Klockan var då bara fem men för mig var hon redan tio! Så jag pratade med min familj, tog en dusch, åt middag, pratade lite mer och gick och la mig.
I morse vaknade jag redan vid fem, lokal tid, och kunde inte somna om. Så jag låg i min säng och läste lite tills de andra vaknade vid sjutiden. Då gick vi upp, duschade, gjorde oss i ordning och åkte bil i några minuter till Centro Historico, vilket är det historiska delen av Sao Luis med många gamla historiska koloniala byggnader. Det var så varmt att det kändes som att jag skulle svettas ihjäl! Men vi gick i alla fall runt där i den delen i några timmar före vi åkte bort till en strand. Där fick jag gå runt lite grann och ta lite bilder innan det plötsligt, utan någon som helst varning, började regna. Då åkte vi iväg till ett stort shopping mall där vi åt och jag köpte en lång blå klänning, en grön kjol och en annan klänning.
Nu är det nästan kväll men jag är redan jätte trött! I morgon ska jag åkte till en skola och träffa mina kontakt personer och några av de andra utbytissarna! 
 
Här kommer några bilder från både resan och idaag men det finns fler på facebook! 
https://www.facebook.com/vendela.hallonsten/media_set?set=a.10201601343624300.1073741830.1499524241&type=3
 
 
På pizza hut i Sao Paulo fick Göril från Norge en ny kompis som hette William.
 
 
Clara från Danmark.
 
 
Helene från Norge.
 
 
Brasilianska reais är så fina.
 
 
Kesia från Norge.
 
 
Frida och Valentina från Sverigee.
 
 
Frida.
 
 
Det var så sjukt varmt och efter ett dygns resande var jag väldigt fin!
 
 
Min värdsyster, Gaya!
 
Jag vet, jag är cool.
 
 
 
Centro Historico.
 
 
Centro Historico.
 
Centro Historico.
 
 
Centro Historico.
 
 
 
En dricka som faktiskt heter Jesus och bara finns i staten Maranhao!
 
 
Min värdfamilj <3
 
 
Centro Historico.
 
 
Centro Historico.
 
 
Centro Historico.
 
 
Centro Historico.
 
 
Min underbara värdmamma.
 
 
 
Underbart hav.
 
 
Calhua beach.
 
 
Calhua beach.
 
 
Calhua beach
 
 
Calhua beach.
 
 
Calhua beach.
 
 
Plötsligt gick det från 30 grader och sol till 30 grader och ösregn!
 
Det var allt för nu, jätte många kramar från Brasilien <3

Kommentarer

  • Christel säger:

    Vad roligt att se, Vendela! Vi tänker på dig, kram!

    2013-07-12 | 10:59:46

Kommentera inlägget här: