ayearinbrazil.blogg.se

Utbytesstudent São Luis 13/14

Gängbråk och Mord

Kategori: Allmänt

http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-24472528
 
Ärligt är jag inte säker på någonting just nu. Det är så mycket som händer och så mycket som man hör så jag vet inte vad jag ska tro på. Det verkar i alla fall vara såhär. I morse åkte jag till skolan som vanligt och allt var lugnt till ungefär elva tiden. Plötsligt blev det en jätte konstigt stämning och två tjejer i min klass började gråta. Jag frågade en i min klass vad det var som hände och han sa att fångar från ett fängelse i utkanten av São Luis hade lyckats bryta sig ut och var nu på väg igenom staden. Efter en halvtimme blev det mer och mer rörigt och de berättades hela tiden om var de fyrtio fångar som hade rymt var. Sedan började en till gråta och sa att fyra människor hade mördats på Shopping Tropical i Renascenca. En halvtimme senare blev det panik när det berättades att fem hade dött i Centro, den stadsdel som skolan ligger i och där jag bor, och en lärare kom in och informerade om att allas föräldrar måste komma och hämta upp oss och att ingen får lov att lämna skolan utan att föräldrarna är där. Jag åkte då hem med en kompis, eftersom ingen i min familj svarade i sina mobiler, men nu är jag säkert hemma i mitt hus!
 
Det som har hänt är egentligen att igår var det ett jättestort bråk på fängelset Pedrinhas mellan två gäng. Många dog och många fick åka till sjukhus. Senare lyckades fyrtio fångar från det ena gänget fly och på något sätt fick de tag i vapen och vad jag har förstått tog de sig till sjukhuset där några från det andra gänget vårdades och mördade dem. Sedan har de gått runt i São Luis och mördat folk som de sett på gatan.
Bussarna har slutat gå, alla butikerna är stängda, det finns inga människor på gatan, polisen är överallt och det finns helikoptrar överallt. Jag vet såklart ingenting med hundra procent säkerhet men detta är vad jag har hört i alla fall. Vissa människor verkar tycka att det är jätte allvarligt men andra tar det lugnt, så jag vet inte alls vad jag ska tro. Det flög precis en helikopter över mitt hus faktiskt! Det är ju såklart helt möjligt att ingenting mer än bråk inne i fängelset har hänt, men ja, detta löser sig väl snart.
 
Många många kramar <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: