ayearinbrazil.blogg.se

Utbytesstudent São Luis 13/14

Long Time No Blogg

Kategori: Allmänt

"You is kind. You is smart. You is important."
- The Help
 
Det har hänt så sjukt mycket den senaste tiden så jag är såå ledsen att jag inte hunnit skriva på ett tag! Här kommer i alla fall ett lite snabbt inlägg!
Jag börjar med förra måndagen, min första skoldag i Brasilien! Det har varit lite rörigt med detta med skola. Jag skulle egentligen ha gått på en skola som heter IFMA men det blev lite trixigt eftersom det är en ofentlig skola och därför tar allt pappersarbete väldigt lång tid. Min organisation, Via Mundo, löste detta till slut genom att bytta mig till en annan skola som heter Colegio Santa Teresa. Det är en privat katolsk skola som ligger i Centro och därför tar det mig bara tio minuter med buss dit, väldigt skönt! Det är en rätt så stor skola med många klasser. Det brukade vara endast en flickskola men nu är det både tjejer och killar. På morgonen är det i alla fall alla gymnasie klasser, ettan till trean, med tre parallel klasser i varje årskurs, och sedan på eftermiddagen är det alla de yngre barnen. Jag går i andra året på deras gymnasium, i en klass som heter T-23, och mina skoldagar är mellan sju och ett alla dagar utom onsdagar då vi slutar halv ett. Här är skolans hemsida:
 
http://www.colegiosantateresa.com.br/
 
Jag har gått där i lite mer än en vecka nu och jag gillar det redan jätte mycket!! Min klass är så rolig och alla pratar med mig hela tiden och alla vill alltid krama mig och säga någonting, antingen på väldigt dålig engelska eller väldigt långsam portugisiska. Själva lektionerna förstår jag ingenting av egentligen eftersom det mest är läraren som står vid tavlan och pratar och pratar väldigt väldigt snabbt på portugisiska. Jag kanske skulle förstå lite mer om alla slutade prata med mig samtidigt som läraren, men ja ja, jag lär mig i alla fall språket! 
Redan min första dag såg jag väldigt många som jag känner sedan förut. I den ena parallel klassen går en tjej från Danmark som heter Clara och hennes värdsyster, i den andra parallel klassen går Valentina från Sverige och i tredje året går både en tjej från Canada som heter Andrea och en tjej från Norges värdsyster. Sedan i min klass går både en tjej från Slovakien som heter Hanna och värdbrorn till en kille från Norge! Så direkt när jag kom dit kom alla och kramade mig och sa "Åh så roligt att du också går här!"
 
(Jag har inte tagit så många bilder den senaste tiden men här kommer några från min instagram @vendiee)
 
 
Jag och en tjej från min klass som heter Juliana.
 
 
Jag och Hanna S. från Slovakien.
 
Jag gjorde inte så mycket i början av veckan, mer än att gå till skolan och vara med min värdfamilj. Men i torsdags var jag med två kompisar på Shopping Da Ilha, ett jättestort shopping centrum, där vi köpte lite nya grejer och satt och pratade jätte länge om allt som har hänt den senaste tiden samtidigt som vi drack varsinn milkshake från Bobs. 
På fredagen var jag med Hanna S. (bilder kommer snart) och på lördagen var det födelsedags fest för Matheus. Han jobbar lite för Via Mundo med att hitta värdfamiljer och han är en av de underbaraste personerna jag någonsin träffat. Han bjöd hem många av hans brasilianska vänner och oss utbytesstudenter till sig för ett poolparty. Här kommer lite bilder.
 
 
Jag och Nick från Tyskland.
 
 
Jag och Emmy från Finland.
 
 
Jag, Nick och Christian från Danmark.
(De hade en sköldpadda!)
 
 
Jag, Emmy, Matheus och Julie från Norge.
 
Sedan igår fyllde Kesia från Norge sjutton år så många av utbytissarna åkte hem till henne och åt lite kaka och brigadeiros.
 
 
Beijos.
Ps. bilder från skolan kommer snart!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: