ayearinbrazil.blogg.se

Utbytesstudent São Luis 13/14

Helt Obeskrivligt Helt Enkelt

Kategori: Allmänt

"Everything you're running away from is in your head."
 
Det är egentligen helt omöjligt att beskriva hur det är här, men jag ska försöka. Brasilianare är bland de trevligaste människorna som jag någonsin träffat! De är så underbara och helt öppna emot alla andra. De är också väldigt hjälpsamma och så bryr de sig om alla. Fem minuter efter att man har träffat någon är de typ ens bästa vän. Sedan så får man komplimanger hela tiden, alla som man träffar säger att man är linda eller bonitar, rätt så kul faktiskt! Det är också jätte kul att varje gång man försöker säga någonting på portugisiska, även om det inte är särskilt komplicerat, så kramar de om en och klappar! Men jag har märkt att om jag är glad och försöker prata med dem, även om de inte kan engelska, blir de så glada och börjar prata på!
Hela det brasilianska landet är också helt underbart! Det har en vacker natur, tropiskt klimat (i alla fall där jag bor, jag har hört att det blir rätt så kallt i de södra delarna), makalösa människor och allt som man möjligtvis kunde önska sig. Men det är några saker som inte är så super bra här, t.ex. så är gatorna helt hemska med väldigt många hål överallt. En annan sak, som jag redan nämnt, är att bussystemet här är sjukt förvirrande eftersom det varken finns någon ordning på bussarna och inte står någonstans vilka bussar som går när eller varifrån, det är någonting som man bara får lära sig med tiden. Men om man bortser från det så trivs jag super bra!
 
Nu var det rätt så länge sedan som jag skrev så egentligen har jag jätte mycket att berätta med jag kör på en rätt så kort recap av vad som har hänt. Jag börjar med veckan som jag senaste skrev. På fredagen den 26e var alla utbytissarna med Via Mundo på praia do Calhau. Vi spelade lite volleyboll, badade och drack cocosnöt. Det var helt otroligt kul men åh så varmt! Här är några bilder ifrån den dagen.
 
 
 
 
 
Valentina
 
 
 
 
Kesia och Valentina.
 
Vi var på stranden i några timmar tills det blev eftermiddag och alla åkte åt sina egna håll. Jag och frida åkte då hem till Emmy eftersom hennes granne hade poolparty och där lärde jag känna många trevliga brasilianare. Sedan var det lördag och då följde jag med min värdmamma för att kolla på när hon dansade med sin bumba meu boi grupp.
 
 
Hon är den i mitten.
 
 
 
 
 
 
Förra veckan var jag med Lise Marcela från Norge på tisdagen så vi bestämde oss för att gå till Rua Grande som ligger rätt så nära där jag bor.
 
 
 
Lise Marcela.
 
 
 
Det finns åsnor överallt här!
 
 
 
Mitt fönster.
 
Dagen efter, onsdagen, bestämde vi oss för att gå till stranden. Så vi tog en buss och lyckades till slut komma fram till praia do Calhau.
 
 
 
 
 
 
 
 
I fredags var alla vi utbyttisar med Via Mundo och besökte palatset. Tyvärr fick man inte ta bilder inuti själva palatset!
 
 
Nico och Frida.
 
 
 
Brynjar och Frida.
 
 
Brynjar med sin älskade cocosnöt.
 
 
Louco.
 
 
Hannah.
 
  
 
Göril.
 
 
Hannah och Göril.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hannah och David.
 
 
 
Frida.
 
Igår var jag på Helenes födelsedags fest. Det var så sjukt kul med nästan alla utbytissarna och många brasilianare! 
Nu börjar det också närma sig att jag börjar skolan här. Första dagen är torsdag (!!) och jag är super super nervös. Men jag lovar att det säkert blir bra. Sedan på fredag åker jag och de andra utbytissarna till Lencois Maranheses och det är jag såå taggad på!
 
Kraam <3
 
Ps. snart ska jag försöka skriva ett inlägg där jag skriver mer än bara har bilder, men det är rätt så svårt just nu eftersom jag inte har så mycket tid! Men snart!

Kommentarer

  • Christel säger:

    Så härligt du verkar ha det, Vendela! Hoppas att det gick bra med skolstarten - det gjorde det säkert! Jag tänker på dig massor! Kram Christel

    Svar: Jag tänker på er också! Det är verkligen helt underbart här!! Hoppas att ni kanske kan komma och hälsa på <3
    ayearinbrazil.blogg.se

    2013-08-10 | 08:57:35

Kommentera inlägget här: